“Min träning är ju positiv” – och varför språket ibland ställer till det

Vi kallar oss för klickertränare eller belöningstränare, men det finns väldigt många olika varianter på träningsmetoder och olika sätt att utrycka det på. Positiv träning, traditionell träning, balanserad träning och resursbaserad träning är andra varianter man kan höra. Men vad innebär det? Och varför är det viktigt att ha koll på det?

Jo, för vi vill veta vad träningsmetoden innebär och hur och varför den fungerar. Vi vill också att våra kursdeltagare ska veta vad de får för träningstips när de kommer till oss – och vilka de inte får. Vi brukar inte prata om de teoretiska definitionerna eftersom de kan kännas lite knöliga, men när jag (Elsa) letade igenom vårt digra bloggarkiv (vi började ju blogga för över tio år sedan) såg vi att det faktiskt gått tio år sedan vi skrev om det sist. Så då tänkte vi att det var dags att göra det igen 🙂

Inlärning är något som det forskats mycket på och det finns tydliga definitioner av. Du känner säkert igen namnen Pavlov och Skinner – Pavlov med klassisk betingning (reflexer) – klockan och hundarna – och Skinner med operant (viljestyrd) inlärning. Kanske har du även hört talas om Thorndike, som redan 1898 definierade Effektlagen: “en organism kommer att upprepa ett beteende om detta ger tillfredsställande konsekvenser och organismen kommer att undvika beteenden som visar sig ge negativa konsekvenser.” Notera att Thorndike säger “organism” – effektlagen gäller alltså även människor.

Vad kan vi då ha för nytta av Effektlagen? Jo, det är här definitionen av konsekvenserna kommer in. Och med dem även den första språkförbistringen. Vi tolkar ofta ordet konsekvenser som något negativt, men det är det inte i det här fallet. En konsekvens är bara något som kommer efter ett beteende – och en konsekvens kan vara trevlig eller otrevlig för den som upplever den.

Det finns fyra olika konsekvenser och definitionen av dem är också lite klurig på grund av hur vi är vana att uttrycka oss, så håll i hatten för nu blir det åka av:

Positiv innebär att vi lägger till något.

Negativ innebär att vi tar bort något.

Förstärkning innebär att vi får mer av ett beteende

Straff innebär att vi får mindre av ett beteende.

Solklart, eller hur? 😉 MEN TÄNK MATEMATIK! POSITIV ÄR ATT ADDERA (+) OCH NEGATIVT ÄR ATT TA BORT (–).

Nu ska vi kombinera dem:

Positiv förstärkning innebär att vi lägger till något som gör att vi får mer av ett beteende. Belöna hunden för att den sätter sig så kommer den sätta sig oftare.

Negativ straff innebär att vi tar bort något som gör att vi får mindre av ett beteende. Ge inte belöningen om hunden inte sätter sig.

Positivt straff innebär att vi lägger till något som gör att vi får mindre av ett beteende. Ryck i kopplet när hunden drar i kopplet – hunden slutar dra i kopplet (i alla fall för stunden).

Negativ förstärkning innebär att vi tar bort något som gör att vi får mer av ett beteende. Föraren slutar nypa hunden i örat när den håller i apportbocken – hunden håller i apportbocken och slipper obehaget. “Tummen i ögat” eller hot om positivt straff hamnar också i det här facket.

I bilden nedan visar Fido hur han upplever de olika konsekvenserna:

De fyra konsekvenserna. Som belöningsbaserade tränare har vi valt att jobba med de två översta, positiv förstärkning (belöna det vi vill ha) och negativt straff (inte belöna oönskade beteenden/förhindra att oönskade beteenden får belöning)

Det var alltså de fyra konsekvenserna. Som vi citerade Thorndike inledningsvis så upprätthålls alla beteenden av trevliga eller otrevliga konsekvenser. Leder konsekvensen till att det beteende en vill ha ökar har alltså träningen fungerat.

MEN kopplat till var och en av de fyra konsekvenserna finns ju också en känsla. Vi tänker mycket på HUR vi når resultat och vill att träningen ska vara rolig för både oss och hunden. Det gör att vi håller oss i den övre delen av bilden: positiv förstärkning, belöna det vi vill ha, och negativt straff, se till att det vi inte vill ha inte får någon belöning. Självklart är vi också människor som kan bli irriterade, göra något oöverlagt eller råka skrämma våra hundar av misstag – men vi baserar inte vår träning på det. När vi lägger upp träningen utgår vi alltid ifrån positiv förstärkning och negativt straff. Det är alltså var ambition att jobba med positiv förstärkning och negativt straff.

Nu till dagens sista språkliga utmaning och ett annat laddat ord: Korrigering. Att korrigera betyder bara att “rätt till”, det är inte heller negativt laddat från början men i många sammanhang tolkas det som negativt. “Jag korrigerar minsann min hund när det blir fel” är något en kan få höra till exempel. Då innebär det oftast att personen i fråga tar tag i hunden och att hunden uppfattar det som obehagligt, det vill säga positivt straff (att tillföra ett obehag).

Grejen är bara den att vi korrigerar också våra hundar – vi rättar till beteenden, vi gör om och får hunden att göra rätt. Men vi gör det genom negativt straff – det vill säga vi håller tillbaka en belöning och ser till att det oönskade beteendet inte får någon belöning. Det innebär också att vi hindrar hunden från att belöna sig själv. Om hunden inte lyssnar på vår inkallning utan är fullt upptagen med att nosa så står vi inte kvar och viftar med vår köttbulle utan vi går (eller springer) och hämtar hunden. Vi avbryter helt enkelt det roliga den höll på med (nosa) så att beteendet “fortsätt nosa när du hör inkallningssignalen” inte får någon belöning.

Blev det tydligare? Eller känns det fortfarande bara som en massa konstiga termer?

Du behöver ju förstås inte använda dem varje dag, men nu vet du i alla fall vad de innebär, hur inlärning kan beskrivas i teorin och vad det innebär i praktiken.

Vill du fördjupa dig ännu mer har vi skrivit lite på samma tema tidigare:

Operant inlärning vs klickerträning vs “traditionell” träning

Och även om hur vi tänker kring klickerträning:

Julkalender Lucka 14: “Jag trodde det skulle vara mer klicker”
Med klickertänket i ett fast grepp

Vi kommer säkert återkomma till det här längre fram också – det finns ännu mer att säga om varför vi inte blandar träningssätten, effekter av positivt straff kontra positiv förstärkning och effektivitet i träningen kontra att nå resultat till varje pris. 🙂

Vad tycker du om inlägget? Vi uppskattar kommentarer!

Varukorg