Många hundar går gärna ordentligt ett tag, men tröttnar sedan. Fotgåendet är ju något som ska pågå under en ganska lång tid så det är viktigt att bygga uthållighet tidigt. Med heta hundar tycker jag tråkfotgåendet är en väldigt bra grund, men även med dem tränar jag uthållighet genom att belöna från handen. Hundar som inte är lika heta eller pigga på att gå fot behöver ofta motiveras med något annat än att bara få gå framåt och då ser jag till att ha så bra belöningar som behövs för att de ska vilja jobba (=gå vid min sida).

Uthållighet

Ett sätt att öka uthålligheten är förstås att successivt länga sträckan innan du belönar genom att ibland gå fem steg, ibland tio, sedan sju, 15, åtta och så vidare innan hunden får sin belöning. Kom ihåg att variera när du belönar så det inte alltid blir efter tre steg eller inte alltid blir fler och fler steg hunden måste gå innan den får belöning. I början av träningspasset och i nya miljöer eller med svårare störning belönar jag oftare – så hunden inte hinner tappa positionen.

Ett annat sätt är blockträning (en övning som jag lånat från Eva Thorén Söderström). Då bestämmer jag mig för ett antal steg som jag vet fungerar och använder mig av en “fortsätt”-signal för att stötta hunden halvvägs och dubblerar sedan antalet steg varje gång jag gör det svårare.

Börja med att räkna hur många steg hunden klarar nu, eller börja med något du tycker känns bra. Oftast börjar jag på fem. Fem steg, klick belöning. Gör det 2–3 gånger. Sedan går du fem steg, säger “bra”, går fem steg till och belönar. (“bra” blir alltså egentligen inte en belöning utan en ”fortsätt”-signal här). Upprepa det 2–3 gånger. Sedan går du 10 steg, och därefter belönar du (det vill säga utan att säga “bra” halvvägs). Gör det 2–3 gånger. Sedan går du 10 steg, säger “bra”, går 10 steg till och belönar. Därefter går du 20 steg och belönar.

Och så fortsätter jag så och håller koll på hur många steg som fungerar i olika miljöer. Tappar hunden positionen bryter jag genom att själv gå ur position och ta med hunden tillbaka dit vi började – så det måste vara rätt position under alla stegen för att hunden ska få belöning.

Kom ihåg att träna uthållighet i olika miljöer – och för extra bålträning för dig själv ha gärna en bebis på magen eller ryggen 😉

Dagens uppgift

  • Testa vilket sätt att öka uthålligheten som passar dig bäst.
  • Träna minst ett fotgåendepass (skriv upp hur många pass och minuter du tränar).
  • Berätta gärna om din egen träning och peppa andra genom att kommentera här på hemsidan och/eller på vår Facebooksida.
  • Om du inte varit med i utmaningen från början, läs mer om hur den går till här: Dag 1: Fotgåendeutmaning.


Apportering till vardag och fest - Aktivering och grundläggande jaktprovsträning med klicker
Apportering till vardag och fest - Aktivering och grundläggande jaktprovsträning med klicker

%d bloggare gillar detta: